Tuesday 14 August 2012

Kalau Tak Couple, Susah la Nak Kahwin...

Assalamualaikum.. Kali ini, saya sendiri tidak tahu kenapa tiba-tiba saya terpanggil untuk menulis entry yang mungkin ramai yang tidak akan setuju dengan pendapat saya kali ini. Well, itu pilihan anda seendiri untuk menerima atau menolaknya. Siapalah saya untuk memaksa anda bersetuju dengan saya.  :)

KALAU TAK COUPLE, SUSAH LA NAK KAHWIN..
KALAU TAK COUPLE, MACAM MANA KITA NAK MENGENALI PASANGAN KITA?

Oklah tak nak guna istilah COUPLE tapi istilah BERCINTA SEBELUM KAHWIN..



BERCINTA SEBELUM KAHWIN, rasanya ini adalah perkara biasa bagi masyarakat sekarang..

"Alah kau ni, biasa latu couple, semua orang couple kot,"
"Kami bercouple bukan untuk suka2. Kami ingin mengenali pasangan kami sepenuhnya. Kalau sesuai, kami berkahwin, kalau xsesuai, kami clash cari couple baru,"

Malah ada juga berkata,
"Kalau xcouple, xkan lah kau nak kahwin dengan orang yang kau tak kenal, dengan orang yang kau xsayang. Merana hidup weei.."

Well, sebelum saya jawab persoalan dan kata2 di atas, saya nak tanya sikit yer..
"Dalam islam ada pernah disebut istilah couple?"
"Ada korang jumpa pernah terjumpa mana2 ayat al-Quran yang pernah menyebut ~ Hendaklah kamu bercouple untuk mencari suami/isteri~?"
"Pernah ke korang dengar Nabi Muhammad SAW bersabda~ bercouple lah kamu, sesungguhnya couple itu cara terbaik sebelum membina rumah tangga~"

PERNAH TAK??????????
So maksudnya, bercouple itu tidak termasuk dalam kehidupan muslim..

Korang kata korang couple sebab nak cari pasangan hidup yang sesuai. Habis tu, macam mana dengan budak2 sekolah tingkatan 1,2,3 dah pandai bercouple? Addakah diorang pon mahu mencari pasangan hidup? Dengan usia yang muda?

"Manalah kami tahu, diorang yang gatal nak couple muda2. Kami tak de kena mengena dengan dorang."

Yelah, memang korang xde kena mengena tapi budak2 sekarang muda2 dah pandai couple, sebab siapa? Sebab orang2 'TUA' sekeliling dia yang dok sibuk bercouple, dorang pon nak try jugak..

"Alah, kami bukan buat dosa pon, couple jer.. Kalau dating tak pernah pegang tangan. peluk lagi la x. Salah ke kami nak merasai nikmat bercinta?"

OOOOO Korang kata xbuat dosa yer.. Korang xsedar ker korang tu boleh dikatakan sedang berzina..

"Zina? Mana ade kami berzina. Kan kami dah cakap, pegang tangan pon tidak.."

Oklah.. nak tanya yer, bile korang bercouple, mesti korang akan exchange gambar korang betol x? Maksudnya korang mms gambar korang kat pasangan korang. Then, pasangan korang mestilah selalu melihat n merenung gambar tu, betul x? Sayang lah katakan. ITU DINAMAKAN ZINA MATA!!!

Bile bercouple, everynight korang call @sms pakwe/makwe korang,
"Gud nite sayang, sayang sayang sayang......."
Bile korang dpt sms macam tu, mesti korang dapat merasakan satu perasaan yang aneh, right?
ITU DIMANAKAN ZINA HATI!!!!

Yang lain xmau la cakap kan.. peluk sana, peluk sini. Lepas tu upload gmbar peluk kt fb, twitter..Then status 'IN A RELATIONSHIP WITH @#$%^&*'
Pastu orang yang tgk gambar dan status tu terus like, comment, retweet bla bla bla....
"OMG!! Korang akhirnya bercouple. Tahniah!"
"OLOLOLO sweetnyer korang ni..."

Bagi yang suka like, comment, retweeet bnda2 mcm ni, korng ni dah boleh dikira dosa bersubahat tau..

"Aik, kami pulak yang kena, orang lain yang couple, orang lain pula yang dapat dosa"

Yela, siapa suruh korang like gambar2 dorang, siap bagi kata2 semangat lagi kat dorang. Lagilah dorang besar kepala.. Sepatutnya korang bagi nasihat, perbetulkan ape yang xbetul.

"Tapi kami couple cara islam,"

Couple itu sendiri dah terpesung dari agama Islam, how do u expect untuk couple cara islam. Ingat, couple itu HARAM!!! niat x menghalalkan cara. Umpamanya macam ni, babi itu haram kan. Tapi korang jaga babi itu dengan baik, bagi makan dengan makanan bacaan Quran, selalu mandikan dia dll kononnya dengan cara ini, babi itu tidak kotor dan halal. Namun, benda haram tetap haram. Kite tetap xleh makan daging babi tu.. Ingat tu.. begitulah juga dengan couple.  ( Rasenya pegang babi lagi elok dari pegang tangan couple. Pegang babi boleh samak, tapi pegang tangan couple??? lu pikirlah sendiri.. )

"Maksudnya couple ni memang berdosa. Takkan xde yang dapat pahala pon...."

Memanglah berdosa, sebab ianya menyebabkan kita menghampiri zina. Dlm al-Quran adde sebut jangan menghampiri zina. Allah awal2 dah warning, jgn dekat2 dengan zina, apatah lagi berzina....
Pahala?? Ada jer... kalu korang nak dapat pahala, time dating, korang naik motor bersama tapi bapak perempuan adde kat tengah2. Korang borak, sms tapi bapak perempuan ade kat sebelah.. ADA BERAN???

"Habis tu,kalau nak kahwin macammana? Macammana kita nak kenal orang tu baik @ tidak, sesuai@ tidak dengan kita sebelum kahwin. Rasenyer couple cara yag terbaik,"

Ehem ehem, nak tanya, Rasulullah dulu sebelum dia kahwin dengan Khadijah, dorang couple x? Sebelum baginda kahwin dengan Aisyah, dorang couple x? Xde kan....

"Itu nabi.. Kami bukan nabi.."

Saya xcakap yang korang  ni nabi ke ape.. Nak cakap, couple ni bukan sunnah nabi. Cakap bab sunnah ni, korang memang degil, xnak ikut.. Tapi bab poligami, pandai pula yer ikut sunnah nabi..

Ape korang nak risaukan..Islam sangat bersifat selektif. Sebab itu disyarakkan diadakan fitrah pertunangan supaya terdapat jangkamasa yang cukup untuk mengenali pasangan. Ini baru cara ISLAM!!

Tapi janganlah sepanjang pertunangan, korang boleh buat perkara yang melanggar batas pergaulan..  "Ala, suka hati aku la, tunang aku.."

Memanglah tunang demo, tapi itu bukan cara yang betul.Ingat, mengenali pasangan bukanlah pasa dasar keluar dating dan berborak tanpa batasan.. Kenal betul2 sewaktu pertunangan, kalau rasa sesuai, teruskan perkahwinan tapi kalau sebaliknya, putuskan pertunangan dengan cara baik supaya tiada rasse dendam yang timbul. Ini baru betul!!!

Jadi, korang renung2 kan lah yer. Saya bukan Ustazah nak bagi ceramah panjang2. Ilmu saya bukanlah tinggi sangat untuk dikongsikan. Saya bukanlah baik sangat dan saya sendiri pernah melakukan dosa ini,  jadi inilah masanya untuk saya berubah. Cuma ingin berkongsi pendapat, kalau ada salah, tolong perbetulkan saya. Kalau ini dapat memberikan manfaat untuk korang, Alhamdulillah..

"Sebelum awak habiskan entry ni, nak tanya, macammana nak memilih pasangan tanpa bercouple??"

Bab ini saya kurang arif tapi korang boleh baca di SINI. Semoga ianya dapat membantu..  :)

Maaf andai adda yang terasa dan terguris hati.. Sorry sorry sorry... ampun...
Thanx for reading. Nak ambil ayat dr izzy.. RENUG2KAN DAN SELAMAT BERAMAL..  :)


Promote jap... blog yang best.. jom singgah..  :p

8 comments:

  1. wahhhhhhhh blog saya di promoteee hukhukhuk sejuk atyy walaupun tengah gundah gulana neh :))) terharu2 tengsss awkkkk. :) letak awk dalam bloglist saya sebagai penghargaan ;)

    sal tajuk entry neh, tulaaa zaman sekang neh..saya sendiri mengaku terlibat dengan gejala couple2 neh hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. letak saya dalam bloglist awak??? seriously?? thanx alot...huhu tq tq tq...

      pasal couple, biase la, semua org xpernah terlepas, cume kita kena berubah menjadi yg terbaik.. :)

      Delete
    2. dh pun! on the spot! hihi salam perkenalan awk yerr :)) nice to met u huhuhu

      Delete
    3. nice to meet u too dear.. :)

      Delete
  2. entry sangat menarik dan bermanfaat..:)

    ReplyDelete
  3. persoalan yg runit untuk dibicarakan zaman ini.. couple oh couple

    ReplyDelete
  4. Haram tetap haram

    ReplyDelete