Sunday, 28 August 2011

Raye da ke..?

Salam hujung Ramadhan sume..

em.. sedar x sedar, mlm ni mlm last kite berterawih.. and its mean that esok last day kite puase.. Cepat sungguh masa berlalu.. macam xrase kepenatan brpuase sebulan ni..huhu

Tp ada satu masalahyer.. lusa da raye tp bju raye, kasut raya xbeli lgi... adoy.. and one more thing, omwork x siap ag..!!! sabo je la...

Tp raye ttp raye.. Kite xleh lpaskan peluang raye setahun sekali ni.. Bukan nyer ape, kite xtau samada kite ni msh berpeluang untk braye thun depen.. pnjg umo, kite jumpe lg dgn Shawal.. tp kalu x.. Wallahualam...

Ape2 pom... Selamat datang Shawal dan Selamat tinggal Raamadhan.. ku doakan moga tahun depan may dapat lg berpuase dan beraya lg.. Amin...
To my friends at KMNS,kite jumpe lps raye k.....
annyong,, assalamualaikum..

U-Kiss 0330 translation


Sebenarnye da lama may nak share benda ni.. Tp skrg bru ingat dan ada peluang.. Lagu ni best, makna nye pon mendalam.. conclusinye, lgu ni mmg terbaik lah.. kalu korang xpena dngar, moh ler kite dgr lgu ni smbil mghayati makna nyer..



(Eli) Yo listen up, this is my tragic story, just to break into my heart (check it)

(Hoon) I still cannot erase you
I keep thinking about you
I really miss you
(U-Kiss) I cannot sleep at all at night
(Hoon) The sound of the raindrops hitting on the window of my heart
The place that you left
I really miss you
(U-Kiss) And I cannot sleep at all at night

(AJ) The view of your back, leaving me on this rainy road
Because I couldn't do anything again,
I regret it again everyday. I'm sorry,
I pray, I want you to be back.
I can't. I can't stand it. I cannot stand a day without you.
My tears are falling again.
Will I be able to forget you ? When will I be like that till ?

(Soohyun) I still cannot erase you
I keep thinking about you
I really miss you
(U-Kiss) I cannot sleep at all at night
(Soohyun) The sound of the raindrops hitting on the window of my heart
The place that you left
I really miss you
(U-Kiss) And I cannot sleep at all at night

(Kiseop) Oh tonight again, tonight again, her

(Eli) I keep thinking of you at night, I cannot sleep
Why did I turn on this love show
The distance between us has increased
I was the servant of this love
Why did we fight ? Why were we like that ?
Did you lose the sight ? We used to be in love.
Why am I stuck in this moment ? The one I need is you, silly.

(Dongho) You, drooping your shoulders
You, taking a rest on the ground
You, hitting your chest in frustration
You, praying to the heavens with your hands clasped
I think of you getting up. Let's forget and erase all our bad memories.
(I'm sorry) How would you ? I cannot say anything besides 'I'm sorry'.

(Kevin) I still cannot erase you
I keep thinking about you
I really miss you
(U-Kiss) I cannot sleep at all at night
(Kevin) The sound of the raindrops hitting on the window of my heart
The place that you left
I really miss you
(U-Kiss) And I cannot sleep at all at night

(Kevin) Oh tonight again, tonight again, her

(Eli, AJ, Dongho) You and I, don't cut our cord.
Don't deny our r²π
Come to me, everything is fine now.
We will start everything over, over again.

(U-Kiss) I cannot sleep at all at night

(Hoon) I still cannot erase you
I keep thinking about you
I really miss you
(U-Kiss) I cannot sleep at all at night
(Kevin) The sound of the raindrops hitting on the window of my heart
The place that you left
I really miss you
(U-Kiss) And I cannot sleep at all at night

Saturday, 27 August 2011

I miss you..

No matter how I wait I cant go
Only gave me pain, without you noticing
I miss you, I miss you (literally: I want to see you)
To the point where I hate myself
I want to cry..I want to kneel down
If only everything didnt happen..

Searching the memories where I loved you crazily..
Those memories haunt me
But i cant hide from this love any longer
I shouldnt do this
But i miss you to death x2

Kelam

Tak pernah terbisikkan,
Diangan batinku,
Untuk mencintai jiwa,
Selain dirimu
Hadirnya tlah luruhkan
Rinduku padamu
Kasihnya membuatku hanyut

Sudah lupakanlah aku,
Yang telah menduakan,
Ketulusan itu
Kelam yang telah ku buang,
Meruntuhkan perihmu,
Dan seluruh rindumu
Lemah pengharapanku kan kehadiranmu
Mengisi jiwa ini dengan kerinduan
Kau yang tak pernah bisa mengerti hatik
Membiarkan  jiwa ku meratapi sepi

Kepergianmu telah
Merundungkan duka padaku
Yang telah terobati dirinya
Dan mengganti dirimu dihati

How Can I

Words I shouldn’t have listened to
If only I had forgotten my phone, just for one day
Words that cause me to be at a loss for words
Words that don’t care about my feelings anyway

How could I forget you
Should I try to forget you
Couldn’t we go back to what it used to be
I was unable to say a single thing
During our last words to each other
When I told you that I loved you You stopped and my heart felt as if it would explode
But now, I’m the one who has stopped
As I do nothing but wait for your next words

How could I forget you
Should I try to forget you
Couldn’t we go back to what it used to be
Words that are painful, no matter how you look at them
Words saying we should end it all
If only I could stop it
If only I could erase it
If only I could go back
To the day we first met

How could I forget you
Should I try to forget you
Couldn’t we go back to what it used to be
I cover my mouth as tears stream down my face
To the words that are hard to believe

How could I forget you
Should I try to forget you
Couldn’t we go back to what it used to be
Because I still love you
Even in my dreams, they are words that are hard to believe

Your Love is All I Need

Do you happen to know
How long I've wondered?
Whenever I was weary
I always thought about your hands that always reached out
Saying I love you is still hard
But I'll say it one day
Your love is all I need
Because of you, I'm able to fight against pain
Baby, I'm not afraid of what will come tomorrow
If we're together
Always believe in me
Because we're together

During each repetitive day
You're the sun that revolves around me
I hope all of my dreams
Do not change tomorrow
Including your feelings

The feeling of love
I wasn't sure of it at first, so I didn't trust it
Because we're together

Deep in my heart
Pain silently melts away
Now I'll wipe away the tears and pour in happiness


When I hold you in my arms
Your love is all I need
We're not alone, it might be early but
I will let you know
Baby, I'm not afraid of what will come tomorrow
If we're together
Always believe me
We're together Because we're together

Sunday, 14 August 2011

MSU 16JUL2011

video
video ni dihasilkan khas untuk BULL group....  gmbar2 dlm video ni diambil time kitaorg pegi MSU utk kursus kepimpinan bg PRD...  byk kenangan indah yg berlalu time tu.. pelbagai tugasan yg tlah diarahkan n kami brjaya slesaikan smuanyer dgn baik hasil kerjasama antara kami semua... and at last, kami tlah mdpt tempat ke3 drpd 9 group.... tahniah utk kite semua.. hope knangan ni akn kekal di memori kite semua.....

Saturday, 13 August 2011

just copy n paste....
Jom happykan diri sekejap~

LAGU SPONGEBOB SQUAREPANTS!! VERSI KELATE NGN KEDAH

Ready dok budok-budok?
Ho laa, kepten!
Gapo dio? HO LAA, KEPTEN!
ooo,
Podio dok dale buoh lanah bowoh laut?
Spongebob Sluar kotok!
Sene meresap bewarno kuning.
Spongebob Sluar kotok!
Kalu demo suko bendo laut hok ngarut.
Spongebob Sluar kotok!
Pah mari la pakat nopat supo ike.
Spongebob Sluar Kotok! Ready?
Sponge............bob Sluar Kkotok,(3x)
Spongebobbb Sluar kotok

dah abeh try bahasa kelantan?sekarang kita try bahasa Kedah pulak.ahaha

Hampa redi dah ka weii??
Haa kapten,
Apadia?Tak dengaq nie!!
Haaa la kapten..
Ohhhh...
Sapa hat dok dalam nanaih wah laut?
"Spanbob Seluaq Petak"
Belubang,meghesap paihtu wana kunin
"Spanbob Seluaq Petak"
Kalau hampa suka benda laut hat ngarut
"Spanbob seluaq Petak"
Mai la sini teghejun cam ikan temenung
"Spanbob seluaq Petak"
REDi?
Spanbob seluaq Petak
Spanbob seluaq Petak
Spanbob seluaq Petak
Spanbob...seluaq Petak!

Saturday, 6 August 2011

KHATIMAH CINTA KITA

Basith mengeluh.Matanya tepat memandang ke arah tunang kesayangannya yang leka memilih cincin bagi perkahwinan mereka.”Haz..”Hazmira berpaling ke arah tunangnya pabila mendengar namanya dipanggil.”Ya abang,”dia menjawab.Hati Basith serta merta menjadi sejuk mendengar panggilan itu.Sepanjang perhubungan mereka sebelun ini,mereka hanya membiasakan diri mereka ‘saya dan awak’ sahaja,tetapi selepas mengikat tali pertunangan 2 bulan lepas,Hazmira mempraktikkan panggilan ‘abang’ kepada Basith.


    “Sebenarnya sa..mm..abang ada sesuatu nak kasi tahu,”Hazmira menanti tanpa sebarang kata Basith. menarik nafas.Adakah aku sudah bersadia untuk mengulasnya?Hatinya berbisik.
        “Emm,nantila abang kasi tahu,ni,abang rasa cincin ini sesuai dengan Haz,” Basith mengajukan jarinya ke arah satu cincin yang indah bertatahkan berlian.Hazmira tersenyum ke arah Adi usai melihat cincin itu.Sepertinya dia suka.
       “Seterusnya di tangga yang ke-2,dendangan dari kumpulan 6ixth Sense,Khatimah Cinta,Suria 30.”kedengaran suara dj berdialog dalam radio di kedai cincin itu


Sudah la sudah,ku harus pergi,
Jangan kau  tangisi aku lagi
Biar ku bawa seluruh cintamu
Ku dekap dalam tidur panjangku


Basith tersentuh mendengar setiap bibit perkataan yang diluahkan oleh vokalis kumpulan 6ixth Sense itu,yang bernama Adi.Mutiara mata hampir mengalir jatuh ke pipi jantannya namun keegoannya menahan.Ya ALLAH,aku belum bersedia.Aku belum bersedia untuk menyatakan semuanya kepada Haz.Aku belum bersedia melihat ratnaku ini menangis mendengarnya Ya ALLAH.bantulah aku.
     “Sedapkan lagu ini!”suara Hazmira kedengaran.”Abang,kenapa ni?”dia bersuara lagi pabila melihat wajah keruh tunangnya. Basith tersentak mendengar suara ratnanya.
      “Tak ada ape-ape sayang,Haz suka lagu ni?”Hazmira tersenyum dan mengangguk.
       “Haz suka lagu ni, tapi Haz tak nak orang yang Haz sayang ucapkan ayat-ayat itu pada Haz,” Basith tersetak lagi mendengarnyaYa ALLAH,kau berilah sebaik-baik kehidupan kepada insan ini.
       “Abang,jadi ek ambil yang ini,”aju Hazmira sambil menunjukkan cincin dicadangkan Basith, Basith tersenyum lantas mengangguk.




       
 “Akak ada ....surat....!!!”Hazim menjerit memanggil kakaknya.
        “....Surat....?Tapi takde stem?”Hazmira bertanya selepas meniliti ....surat.... itu.Hazim hanya menjongket bahu dan berlalu pergi.
        Hazmira tersenyum melihat ....surat.... itu.Dia tahu ....surat.... itu daripada putera hatinya kerana dia dapat mengecam tulisan jejaka itu pada alamat yang ditulis.Tetapi kenapa harus berutus ....surat....?Bukankah boleh SMS atau terus call?Hatinya menyoal.Hazmira membiarkan soalan itu berlalu pergi tanpa jawapan.Hatinya berdebar-debar,tertanya-tanya apakah isi ....surat....   tersebut?Perlahan-lahan dia mengoyakkan hujung sampul ....surat.... yang penuh misteri itu.


        Assalamuailaikum ratnaku,



    Dalam warkah ini,abang ada sesuatu yang ingin dikhabarkan.Abang tahu Haz pasti terkejut menerima warkah yang dikirimkan abang ini.Di sini,abang akui abang tak punya kekuatan untuk menyusun ayat yang mana abang tahu ia akan menyakitkan hati ratnaku ini.
   Yang sebenarnya hidup abang tidak lama lagi.Abang mengidap barah otak tahap terakhir dan abang hanya punya 3 bulan sahaja untuk hidup.Jadi,jauh dalam relung hati ini,abang berat hati untuk meneruskan hubungan ini.Abang tidak rela membiarkan  hidup Haz tersiksa.
    Jadi,sebagai kata putus,abang harap Haz sudi jumpa abang sekarang di tempat pertama kita berjumpa.Abang harap Haz masih mengingatinya.Munkin ini pertemuan kita yang terakhir.Abang tunggu.


                                                                                         Salam sayang
                                                                                        Putera hatimu


       Hazmira menangis sepuas-puasnya usai membaca ....surat.... itu.Segera dia menyalinkan pakaian dan mengenakan tudung.Terus menghayunkan kaki ke tempat yang pernah menjadi kenangan terindahbuat dirinya dan si kumbang.


    


 Hazmira meliarkan matanya mencari kelibat insan yang dikasihi.Pandangan matanya terhantar ke arah lelaki itu.Lelaki yang duduk di atas bangku dan tertunduk.Bangku itulah yang menjadi titik pengenalan mereka.
     
      “Boleh saya duduk kat sini?”Hazmira tersentak mendengar suara seorang lelaki.Dia mengangguk.Lelaki itu tersenyum dan melabuhkan punggung.
       “Panaskan hari ini,”lelaki itu seakan-akan mencari topik untuk berbicara.Hazmira tersenyum dan mengangguk lagi.Entah kenapa dia kehilangan mood untuk berbicara.
       “Ohye,nama saya Basith,saya tinggal di area ni jer,”Lelaki itu memperkenalkan dirinya.
       “Saya Hazmira,saya pon tinggal di area ni,baru pindah,”Hazmira membalas,Hatinya rasa bersalah jika terus diam.Lelaki itu tersenyum dan di situlah detik pengenalan mereka sehingga bertunang.
         Hazmira kembali ke dunia realiti.Dia memandang lagi lelaki itu dari jauh.Gayanya mempamerkan kegundahan hati ,keperitan jiwa.Hazmira melangkah ke arah lelaki itu.
         “Abang,”sapanya lembut.Lelaki itu mengangkat wajah melihat ratnanya.
         “Kenapa abang tak cakap awal-awal”Hazmira bertanya dalam nada sebak. Basith  kembali tunduk dan membiarkan soalan itu berlalu pergi.Hazmira duduk di sebelah Basith dan memegang pundaknya.
          “Kenapa abang takut?Kenapa abang nak ptuskan hubungan ini?Kenapa bang,kenapa?bertubi-tubi soalan terpacul keluar dari mulut Hazmira.Dia tidak dapat lagi menahan sebaknya.
           “Sebab abang tak nak Haz menderita.Abang takut Haz tinggalkan abang.Abang sayangkan Haz” Basith memandang sayu wajah mulus itu.
           “Betul ke apa isi ....surat.... itu?” Basith mengangguk.
           “Doktor cakap abang Cuma ada 3 bulan je…”
           “Doktor bukan tuhan untuk tentukan ajal abang,”Hazmira memintas.
           “Tapi..”
           “Siapa tahu mungkin Haz yang pergi dulu,”dia memintas lagi.
           “Haz,jangan cakap macam tu,jangan buat abang sedih,,”
           “Abang sedihkan bila Haz cakap macam tu.Macam tu jugakla perasaan Haz bila baca ....surat.... tu.Malah lebih sakit rasanya.”Hazmira sudah teresak-esak.Pundaknya  terhinjut-hinjut,menangis.Rasa bersalah Basith kian menggunung.
           “Haz tak kira,bulan depan majlis kita teteap diterusakan.Titik!”Hazmira mengambil kata putus. Basith mengeluh.Dia mengeluarkan sekeping kertas dan memberinya kepada Hazmira.
            Hazmira menyambut dan membaca.Khatimah Cinta.Air matanya semakin laju.Dia menggumbal kertas itu dan membalingnya ke arah Basith.
            “Abang ambil balik kertas ini.Haz tak nak terima ayat-ayat ini,”dia menangis lagi. Basith mengeluh kuat.Tiba-tiba dia terpandang seorang pak cik menjual aiskrim di seberang jalan.Dia kembali merenung tunangnya yang masih menangis.Ini caranya untuk menyejukkan hati wanita itu.Pernah satu ketika,Haz merajuk padanya dan cara memujuknya dengan aiskrim.
           Basith berjalan ke arah pak cik penjual itu.Tanpa disengajakan,cincin pertunangannya terjatuh di atas jalan.Kaget.Apakah makan semua ini?Hatinya berdebar-debar.Adakah?Nauzubillah. Basith ....cuba.... memujuk hati daripada memikirkan benda-benda buruk.
           Dia membongkokkan badannya untuk mengambil cincin itu tanpadia sedari sebuah kereta sedang laju meluncur ke arahnya.Basith terdengar satu laungan memanggilnya.Tiba-tiba pandangannya kelam.
          “Abaanggg……”






Dia merenung pusara di hadapannya.Tidak dia sangka kekasihnya pergi meniggalkannya.Tidak dia sangka kekasihnya sanggup mengorbankan nyawanya demi menyelamatkan jasad yang menunggu nyawanya terpisah.Tidak dia sangka kekasihya pergi dulu.
          Suasana hening di tanah perkuburan menambahkan lagi rasa sayu di hatinya.Kenapa?Kenapa harus jadi begini?terasa matanya panas.Kolam matanya terasa berat.Sedih.Sayu.
          Memang benar,lagu Khatimah Cinta dikembalikan kepadanya oleh Hazmira.
          “Haz,kenapa Haz sanggup buat macam ini?Abang tidak mengerti.Namun abang tetap doakan agar Haz bahagia di sana.InsyaALLAH,kita akan ketemu lagi di syurga cinta kita.Abang tahu Haz akan tunggu abang,yang penting abang nak Haz tahu yang abang sayangkan Haz.Selamat tinggal ratnaku.”
          Basith melangkah meninggalkan pusara dan berharap akan hadir sinar menyerikan hidupnya yang pendek itu.Kini cintanya sudah  hadir khatimahnya.
          “Haz tunggu abang yer,cinta kita hanya punya katimah didunia sahaja.Kita akan meneruskan cinta ini di sisiNya buat selama-lamanya.”

Wahai Hawa

SERIUS SANGAT, SEBELUM ANDA BACA ARTIKEL NI, ISTIGHFAR DULU DAN BERTENANG, SEBAB MEMANG PEDAS DAN PASTI AKAN TERASA SANGAT-SANGAT...TUJUAN SAYA BUKAN NAK HINA KAUM WANITA, TAPI JUST NAK NASIHATKAN, JADI CARA NASIHAT TU PELBAGAI, PERLI ADA, LAWAK ADA,KERAS ADA...APAPUN JIKA ADA SEBARANG KETIDAKPUASHATIAN, SAYA HARAP SANGAT ANDA BOLEH BAGITAHU PADA SAYA...SAPA YANG TERASA SEKALI LAGI SAYA MINTA MAAF... "Aku cintakan padamu!, jangan tinggalkan ku!"..."I love u sooo much honey"... "aku tak boleh hidup tanpamu!"..."Aku sanggup mati untuk mendapatkanmu"..."Aku sanggup lakukan apa sahaja untukmu"..."Jangan lukakan hati I, I tak tahu kat mana tempat nak mengadu kalau takde u".. Itulah antara kata-kata indah yang selalu diungkapkan oleh sang putri (wanita) kepada teman lelaki mereka. Kata-kata ini seolah-olah menunjukkan bahawa teman lelaki merekalah yang menciptakan dan memberi nyawa kepada mereka. Kata-kata ini juga boleh menyebabkan dia menjadi syirik kepada Allah Azza Wajalla yang telah menciptakan manusia dan seluruh alam ini. Nauzubillah. Mereka bertudung. Mereka berkalimah syahadah. Mereka mengaku Muslimah. Tetapi hakikatnya mereka adalah pendusta!. Adakah seseorang itu disebutkan Muslim yang baik hanya selepas dia berkalimah syahadah, dengan mengaku 'tiada Tuhan melainkan Allah, Muhammad itu pesuruh Allah' tetapi dalam masa yang sama diatidak melaksanakan apa yang diperintahkan oleh Allah dan Rasulnya?. Siang malam menghabiskan duit. Koman-koman sehari mereka akan menghabiskan hampir RM 100 hanya untuk 'topup' credit phone untuk menghubungi dan bermesej-mesej dengan teman lelaki mereka. Apa yang dimesejkannya?. 'U dah makan?"...."U ada kat mana?"...'I miss u sayang"..."U tak tidur lagi ke?..."U ada teman baru ke?"...itulah antara mesej-mesej yang boleh dikatakan menjadi satu kewajipan bagi mereka. Bayangkan jikalau mereka menggunakan duit itu di jalan Allah. Seperti, print artikel dakwah, pastu potostat banyak-banyak. Then edarkan kepada orang ramai. Subhanallah!. Berapa banyak orang mendapat manfaat daripadanya?. Berapa banyak pula pahala yang Allah hadiahkan kepada mereka?. Gadis lari daripada rumah mengikut teman lelaki. Bukak je surat khabar. Ha itulah antara tajuk yang fofular. Tunjuklah gambar ibu bapa dengan muka sedihnya merayu "pulanglah anakku..mak masih sayang padamu..kenapa buat mak macam ni"?... Tak reti bersyukur!. Derhaka!. Itu sahaja perkataan yang sesuai untuk manusia sebegini. Bayangkan hanya baru mengenali seorang lelaki yang tak sampai seminggu boleh terus hanyut dan mengenepikan ibu bapamu yang telah membelamu berbelas tahun?. Bahkan berpuluh tahun?. Cubalah refresh balik bagaimana seksanya Ibumu mengandungkanmu selama 9 bulan, membawamu ke sana ke sini tanpa sedikit pun mengeluh. Ayahmu pula tak henti-henti keluar ke sana ke sini mencari rezeki untuk menyara kehidupanmu. Akhirnya apa yang mereka dapat?. Mereka hanya dibalas najis. Bahkan ada diantara mereka membalas jasa ibu bapa mereka dengan 'mengandung anak haram'...petuiih. Tak ada rasa malukah mereka-mereka ini?. Di mana lelaki kamu yang selalu bersamamu?. Dah lari dah?. Ala ciannye. ehehehe... "Nah!. Ambillah tubuhku!. Ini untuk u sayang. U mintak apa saja I akan kasi. Tapi please dont leave me honey"..wah best!. Terus lah teman lelakinya melahab dan meratah tubuh teman wanitanya. Yummy sedap betul!. Esok abang nak lagi boleh?. "No problem dear. Asalkan U tak cari awek lain. I sanggup". Wah!. Tersenyum lebarlah si teman lelakinya!. Best ni. Ada can. Beraksilah pasangan tersebut dengan aksi yang penuh dengan kasih sayang yang berpaksikan kasih sayang syaitan. Ada yang beraksi dengan bertudung tanpa baju (fewwiit). Ada yang beraksi telanjang terus (cayyalah wei). Ada yang beraksi kat taman-taman (cuba try tengok kat tempat korang :P). Ada yang beraksi kat depan masjid! (agak-agak sikit wei!). Wah happy betul pasangan ni. Siap rakam-rakam guna phone sebab nak buat kenangan. 2-3 minggu selepas itu. Si awek call teman lelakinya. 'Abang!. I ngandung ni!. Mcm mana ni?. U kenelah jadi suami I. U kena tanggungjawab!. U kena ingat janji U dulu!."..Si teman lelaki "...................". Kenapa u tak jawab honey?. Tanya si awek. Apa yang dijawab si teman lelaki? ".....Tut....Tut....Tut..."..H
andphone ditutupkan!. Bukan main terkejut si awek!. Call lagi si teman lelaki. Kali ni dia angkat. Tapi suara orang perempuan. Kata perempuan tersebut "..Please try later..". Jeng jeng jeng!!!...hampa nak buat apa time tu?. Nangis air mata darah?. Sudah tentu tidak berguna lagi. 4 Bulan selepas itu. Ambik kau. Perut sikit punya besar. Mak ayah ingat anak dah jadi gemuk sebab makan banyak (orang gemuk jangan terasa). Selama ni badan kecik je. Oh! rupa2nya dia mengandung!. "Keluar kau dari rumah ni!. Kau bukan anak aku!. Aku tak pernah ada anak kotor macam kau!."..Maka keluarlah wanita tersebut dengan penuh hina dan kesedihan yang tidak terhingga. Ke mana nak pergi?. Oklah rumah kawan. "Eh asal awak gemuk semacam ni?. Kenapa awak nangis ni?. Ada problem"?. Tanya si kawan. Dia menjawab. "I baru kena halau dari rumah. Actually I hamil anak bf I. Tapi dia dah lari."...Betapa terkejutnya si kawan. "Eh pergilah kau dari sini!. Aku tak pernah ada kawan yang perangai buruk macam kau ni!." Kedegang bunyi pintu ditutup. Apa kes?. Ha nangislah kat situ. Ibu bapa dah halau. Sekarang ni kawan pun dah halau. Mereka masih lupa untuk bertemu dengan Allah yang Maha Pengampun dan Maha Penyayang.. Sampai masa yang cukup. Anak yang dikandungnya pun keluar. Oh!. Ingatkan nak peluk cium anak tu dengan penuh kasih sayang!. Dia pergi tikam pulak anak tu!. eh-eh dia pi sumbat si bayi comel tu ke dalam lubang tandas!. Tak boleh juga. Dia buang dalam tong sampah. Dia biarkan anaknya dirobek-robek anjing!. Celakalah kau perempuan!. Sudahlah berzina, kemudian membunuh pula?!. Last-last. Hidup dah tertekan. Maka dia ambil keputusan naik atas bangunan paling tinggi. Kemudian menjadi ala-ala superman. Nak buat apa?. OH TIDAK!!. DIA BUNUH DIRI!. Maka melayanglah tubuh wanita itu menghempas ke tanah. Terburai isi perut, otak dan segala-galanya. Maka tamatlah riwayat hidup wanita itu yang akan mendapat azab Allah di akhirat. Ingat sudah selesai selepas membunuh diri?. No way!. U tunggu azab Allah!. AZAB YANG PEDIH DAN SEPEDIH-PEDIHNYA!. Sedarlah wanita. Kenapa kamu sanggup menangis hanya disebabkan manusia?. Kenapa kamu sanggup membuatkan fikiranmu pening hanya kerana memikirkan teman lelaki mu?. Kenapa kamu sanggup mengenepikan Syurga hanya untuk Neraka?. Kenapa kamu sanggup tinggalkan pelajaran kamu hanya untuk teman lelaki?. Kenapa kamu sanggup menderhakai ibu bapamu hanya kerana ingin mengikut teman lelaki mu?. Nak menyanyangi manusia tidak salah. Bahkan ianya wajib..Nabi bersabda. "Tidak akan diterima keimanan seseorang daripada kalian, sebelum ia mencintai sesama Muslim sebagaimana Ia mencintai dirinya sendiri". Cintailah mereka dengan penuh kasih sayang. Tetapi cinta kepada Allah adalah melebihi segala2nya!. Wanita!. Ambillah pengajaran atas apa yang berlaku terhadap rakan-rakanmu yang hilang punca hidup. Ambilah pengajaran. Dan berhati-hatilah. "Dan apakah Kami tidak memanjangkan umurmu dalam masa yang cukup untuk berfikir bagi orang yang mahu berfikir, dan (apakah tidak) datang kepada kamu pemberi peringatan." (Fathir, 37) Kenapa bila terjadi sesuatu masalah kamu tidak berhadapan dan melutut di hadapan Allah?. Takut Allah tidak menerimamu?. Dosamu banyak? Lebih banyak daripada air di lautan?. Ingatlah bahawa Allah Maha Pengasih dan Maha Penyayang!. Sekalipun kamu melakukan syirik kepada Allah, kemudian bertaubat!. Nescaya Allah menerimanya!. TAUBATLAH! KEMBALILAH KEPADA ALLAH!. Bukti cinta Allah yang teramat Agung!. Dalam sebuah Hadits Qudsi: "Wahai anak Adam, sesungguhnya jika kamu berdoa kepadaKu dan berharap kepadaKu, necaya Aku mengampuni dosa-dosamu yang telah lalu dan aku tidak peduli. Wahai anak Adam, seandainya dosa-dosamu mencapai awan di langit kemudian kamu meminta ampunan kepadaKu, Nescaya Aku mengampuni dosa-dosamu terdahulu dan Aku tidak peduli. Wahai anak Adam, seandainya kamu datang kepadaKu dengan mebawa dosa-dosa sepenuh bumi kemudian kamu datang kepadaKu dengan tidak menyekutukanKu dengan suatu apapun, maka Aku memberi ampunan kepadamu sebanyak dosa-dosa tersebut." Disediakan: Abu Muawiyah. *Dibenarkan untuk menyebarkan artikel ini, tetapi perlu disertai dengan sumbernya, dan anda dilarang sama sekali untuk mengedit mana2 part kerana takut terdapa puak-puak yang ingin 'sabotaj' dan takut terjadinya salah faham. Syukran!